Giver blog ROI mening?

Ovre hos Hans Henrik på Connecta er jeg blevet opmærksom på rapporten “The ROI Of Blogging” udarbejdet af Charlene Li for Forrester. Rapporten opstiller en forholdsvis simpel model til beregning af det, som ingen ellers kan svare på: Kan eksterne blogs betale sig for virksomheder? Modellen tager udgangspunkt i den enkelte blogs form og forventningerne til den. I illustrationen er modellens elementer eksemplificeret ved hjælp af de fire mest almindelige former for udbytte hos undersøgelsens virksomheder: increased brand visibility, savings on customer insight, reduced impact from negative user-generated content og increased sales efficiency.

Men hvordan er det nu interessant? Jo, mit indtryk er, at der er der to centrale bekymringer hos virksomheder, der vægrer sig ved at begynde at blogge:

  1. Omkostning
  2. Risiko

Jeg må vende tilbage til forstillinger om risici på et senere tidspunkt. Med hensyn til omkostningerne mener jeg ikke, at økonomisk cost-benefit er den rigtige indgangsvinkel til vurdering af corporate blogging. Afgørelsen bør vel mest af alt være strategisk begrundet. Men når det er sagt, må man også tænke på, at det kan være svært at få udelukkende ikke-økonomiske argumenter til at overbevise et firma, hvis det nu engang hidtil har haft et økonomisk blik på kommunikation og marketing.

I mit speciale om danske ngo’ers muligheder for at formidle deres professionaliseringer som aktiver, er en af mine anbefalinger, at ngo’erne skal begynde at blogge fra sekretariaterne. Ingen af de fem ngo’er, jeg har talt med, gør det, og det ser endda ud som om, at de ikke har lyst til at fortælle om deres dygtige og nødvendige – men også professionelle – sekretariatsmedarbejdere og deres indsatser.

Selvom ngo’erne ser deres professionaliseringer som naturlige svar på deres sagers og omverdeners udviklinger, er netstederne tæt på støvsuget for informationer, der afspejler de ændrede operationsformer. I stedet præges netstederne af budskaber om katastrofer, som det er svært at modsætte sig, hvis man er ved sine fulde fem, og glædelige resultater fra felten.

Jeg tror, at hvis ngo’erne vil lade deres professionelle medarbejdere blogge, har de en mulighed for at lade medarbejderne vise deres engagement og ikke mindst nødvendighed i stedet for at organisationerne skal fortælle, at det er sådan. Det har man nemlig så svært ved i øjeblikket, at den mest markante information om de professionaliserede staber er deres begrænsede poster på ngo’ernes budgetter. Blogging kan med andre ord sætte menneskelige ansigter på en del af ngo’erne, der ellers har været gemt af vejen bag ord som administrationsprocent og lignende.

Men det må selvfølgelig forventes, at ngo’erne har alle mulige forbehold mod at hoppe med på blog-vognen. Jeg tror, at muligheden for at kunne lægge en økonomisk beregningsmodel på ledelsens bord kan være et vigtigt argument overfor betænkelige ngo’er og alle andre virksomheder, man mener kan have glæde af at blogge.

0 Responses to “Giver blog ROI mening?”



  1. Skriv en kommentar

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s




del.icio.us

Tweets

Error: Twitter did not respond. Please wait a few minutes and refresh this page.


%d bloggers like this: