Social kapital som målestok i virksomheder

videndelingsvilje.jpg

En af mine gode venner arbejder i øjeblikket med at kortlægge sociale netværk i en større dansk virksomhed. Det interessante ved projektet er, at han ikke blot ser på relationer, men på viljen til at dele viden med hvem. Når viden bliver mere og mere central, er det også naturligt, at den enkelte medarbejder fokuserer på sin tavse viden som personlig konkurrencedygtighed. Og her tror jeg, at videndelingsinitiativer kan møde en stærk barriere.

I den forbindelse læste jeg Hans Henriks tanker om begrebet social kapital i virksomhedssammenhæng. Hans iagttagelse er, at der investeres kraftigt på maskineriet i det danske erhvervsliv, mens der mangler bevidsthed om, hvilke ressourcer, der ligger i forbedring af virksomheders sociale dimension. Hans Henrik spørger, om man kan måle social kapital i virksomheder. Som jeg opfatter social kapital, handler det netop om viljen til at dele viden og historier af mere eller mindre faglig art med kolleger og kunder. Så måske er kortlægning af viljen til at dele viden en metode til måling af social kapital?

0 Responses to “Social kapital som målestok i virksomheder”



  1. Skriv en kommentar

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s




del.icio.us

Tweets

Error: Twitter did not respond. Please wait a few minutes and refresh this page.


%d bloggers like this: